Zakaj je priporočljivo namakanje stročnic in žit?

Že stoletja žita in stročnice predstavljajo enega najpomembnejših virov energije za človeka. Z njimi smo se prehranjevali že od pradavnine, pomen stročnic in žit v prehrani pa je z začetkom poljedelstva le še rasel. Imajo visoko energijsko vrednost, vsebujejo pa tudi pomemben delež beljakovin, vitaminov, mineralov in vlaknin, ki pripomorejo k urejeni prebavi.

V preteklosti so žita in stročnice pripravljali precej drugače kot danes. Večina ljudstev jih je namakala ali fermentirala, preden so jih uporabili za kuhanje ali peke. Ponekod v državah v razvoju to še vedno počnejo. Razlog za to je razgradnja fitinske kisline, ki je naravno prisotna v večini žit in stročnic, s svojo prisotnostjo pa v črevesju onemogoča absorpcijo mineralov.

Fitinska ali fitična kislina je prisotna v številnih rastlinah, kjer predstavlja glavno obliko zaloge fosforja. V večjih količinah jo najdemo predvsem v semenskih ovojnicah nekaterih žit in v kličnih listih stročnic, kjer predstavlja zalogo energije za mlado kalečo rastlino. Zaradi svoje kemijske sestave ima fitinska kislina močno afiniteto do mineralov kot so kalcij, železo in cink, pri čemer se tvorijo soli – fitati, ki se v našem telesu slabo absorbirajo.

Preglednico okvirnih vsebnosti fitinske kisline v 100 g semen si lahko ogledate na https://www.prehrana.si/clanek/158-zakaj-je-strocnice-in-zita-priporocljivo-namakati – na tej strani pa si lahko preberete tudi, kako se fitinski kislini lahko izognemo, kako je z oreščki in kakšne so pozitivni učinki fitinske kisline.