Zaužijete dovolj prehranskih vlaknin? 

Redno vključevanje živil na osnovi polnozrnatih žit v vsakodnevno prehrano pomembno prispeva k prehranskemu vnosu vlaknin, ki imajo številne dokazane pozitivne učinke na zdravje, a jih Slovenci zaužijemo bistveno premalo, kar ugotavlja tudi zadnja številka mednarodne znanstvene revije Nutrients, kjer so objavili rezultate obširne raziskave, v katero so bili vključeni tudi Slovenci. Raziskava je pokazala, da kar 90 % prebivalcev dnevno zaužije manj od priporočenih 30 g prehranskih vlaknin. Povprečni vnosi so bili bistveno manjši – okrog 20 gramov. 

Ustrezen vnos prehranske vlaknine ima dokazano ugoden vpliv na prebavo, hkrati pa se na ta način zmanjša tvegaje za nastanek srčno-žilnih bolezni in sladkorne bolezni tipa 2. ključni viri prehranske vlaknine v prehrani so zelenjava, stročnice, sadje ter polnozrnati žitni izdelki. 

Priporočen vnos prehranske vlaknine se doseže s pestro in uravnoteženo prehrano, ki vključuje več takšnih živil, kar ima dolgoročen ugoden vpliv na zdravje. Veliki učinki se dosežejo že z majhnimi spremembami, na primer z zamenjavo belega kruha s polnozrnatim. Raziskavo so izvedli raziskovalci z Inštituta za nutricionistiko v sodelovanju z Institutom »Jožef Stefan«, NIJZ in Biotehniško fakulteto, sofinancirali pa so jo Ministrstvo za zdravje, Javna agencija za raziskovalno dejavnost ter Evropska agencija za varnost hrane.

Razlog za prenizek vnos prehranske vlaknine je med drugim dejstvo, da se na naših jedilnikih prepogosto znajdejo predelana živila, ki so običajno hranilno revna. Rešitev predstavlja pogostejše poseganje po nepredelanih živilih in lastna priprava obrokov iz osnovnih sestavin, vključno s polnozrnatimi žiti, stročnicami in zelenjavo. Slabe prehranske navade so še posebej problematične pri mladostnikih, saj se v tem obdobju oblikujejo vzorci, ki nas zaznamujejo tudi v kasnejših življenjskih obdobjih.

Več o raziskavi in primere obrokov, bogatih s prehransko vlaknino, pa si poglejte na prehrana.si.